
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän potilastietojärjestelmässä on käyttökatko lauantaina 5. joulukuuta kello 20 alkaen. Käyttökatkon arvioidaan päättyvän sunnuntaina 6. joulukuuta kello 11:een mennessä. Kyseessä on järjestelmän vuosipäivitys.
Päivitys aiheuttaa käyttökatkon potilastietojärjestelmässä ja asiakkaiden sähköisissä palveluissa koko yhtymän alueella.
Käyttökatkon aikana muun muassa Akuutti24:n ja Päivystysapu 116 117:n toiminnot saattavat hidastua ja ruuhkautua. Yhtymä toivookin, että asiakkaat harkitsevat tarkkaan käyntiä Akuutti24:ssä ja soittoa Päivystysapuun käyttökatkon aikana ja siirtävät yhteydenottoa mahdollisuuksien mukaan käyttökatkon jälkeiseen aikaan. Jos asiakas ei pärjää kotona, tulee hoitoon hakeutua soittamalla ensin Päivystysapuun. Henkeä uhkaavissa tilanteissa tulee soittaa hätänumeroon 112.
Myöskään ajanvaraus, tekstiviestimuistutukset ja eAsioinnin lomakkeet eivät ole käytössä käyttökatkon aikana. Näin ollen käyttökatkon aikana ei esimerkiksi voi varata aikaa koronatestiin tai rokotukseen. Myöskään sähköinen resepti ei toimi katkon aikana, vaan käytössä on tilapäisesti paperiresepti.
Myös tiedot Omakantaan siirtyvät viiveellä. Suun terveyden kertomustekstit eivät päivityksen jälkeen näy kansalaisille Omakannassa, vaan välittyvät sinne takautuvasti järjestelmään myöhemmin tehtävän muutoksen jälkeen.